Loggbok / Foto : Mats Elvesjö

Söndag 15/7 Tegelbruket, Tyresö – Biskopsö 59°06´20,62´´N , 18°43´37,16´´O

Väder: SW 6-8 god sikt, mulet, regn på morgonen

Dalarö 15/7 - M/Y Havsörn

Vi kom ut till marinan vid ca. 09.00 och mötte Yngve, han visade oss runt bland nyheterna ombord. Vi tuffade iväg i regn ca kl.11.00. Vi gick för motor ner till Dalarö för att bunkra det sista, (lite mer öl), och fylla tankarna.
Medan vi fikade såg vi en stor, fin gammal träkryssare närma sig, och lade till vid butiksbryggan. En liten dam rörde sig på däck och det visade sig vara en före detta arbetskamrat till Nina och Ulrika, kul sammanträffande.

Satte segel ca 12.45 och riktade in oss på Biskopsö, vi lade till i norra fladen ca 16.10. På kvällen sprack det upp och kvällen blev ljuvlig med sol, god mat och vin.

Magnus

Norrfladen på Biskopsö.

En orädd rävunge vågade sig nära

Godnatt ca 24.00

Måndag 16/7 Biskopsö – Hallskär 59°09´56,72´´N , 18°50´00,33´´O

Väder: NO 5-7 god sikt, till en början sol, sedan mulet

Vår Navutrustning fungrade utan problem.

Efter sovmorgon satte vi segel i solsken ca 11.00 men det mulnade på efter ca en timme. Vi rundade Biskopsö på norra sidan för att leta oss ut mot Dämban och sedan ner mot Huvudskär, men efter överläggande beslöts att dom mörka molnen i söder skulle seglas ifrån och vi vände norrut.Vi gjorde några slag innan vinden vred lite mot O och vi kunde hålla ca 30grader.

Vi fin-navigerade in mellan kobbar och grynnor och kom in till Hallskär från S. Ankrade ca 17.30 och nu ser vi fram emot lite grillat. Vid ca. 22.00 hade vinden tilltagit till ca 8-10 m/s, så vi bestämde att vinden var lite för kraftig in i häcken där vi låg, och ankaret hade inte jättebra fäste, så vi flyttade lite längre in i viken.

Tisdag 17/7 Hallskär 59°09´56,72´´N , 18°50´00,33´´O

Väder: N 4-7 dimma, duggregn

Vaknade ca 09.30, Med dimma. Det hade i stort sett spöregnat hela natten, och undertecknad och Carli som sover i stora kabinen, och ville ha lite luft, lät luckan stå med ca en decimeters öppning. Grovt misstag! Dynorna i stickojarna blev naturligtvis dyblöta.
Med tanke på vädrets beskaffenhet beslöt vi att ligga kvar på Hallskär ytterligare en dag.

Fram med TP och Jeopardy!

Onsdag 18/7 Hallskär – Sandhamn 59°17´19,07´´N , 18°54´55,50´´O

Väder: NV 1-3 Dimma, tidvis spöregn

Normal pose under regn!

Det händer alltid nåt i Sandhamn.

Va...Öh...Jag?

Sillunch i Sandhamn

Gick från Hallskär ca 11.00 och siktade mot Sandhamn. Carli och undertecknad skötte navigering och roder medan de andra ”ruffhäxade”. Då vinden var i stort sett obefintlig, var segel inte att tänka på, eftersom vi ville komma i tid till Sandhamn för en bra plats i hamnen. Väl framme i hamn, intog vi en superb sillunch med tillbehör, verefter vi strosade lite i byn och kollade upp bad och duschmöjligheter. Vi fick tillgång till Hotellets relaxavdelning för 100:-/näsa och jag måste säga att det var väl värda pengar, mycket fräscht ställe med bassäng, bubbel, bastu, gym, mm.
Rena och väldoftande lämnade vi relaxen och återvände till båten för omklädnad, därefter bar det av till Seglarrestaurangen för middag. Mycket läckert!
Med fyllda magar travade vi bortåt dykarpuben där ett liveband spelade.
Magnus och Carli gick in medan vi andra gick tillbaka till seglarpuben. En öl där sedan gick vi tillbaka till båten för att spela Jeopardy. Det var inte så kul med bara två spelare så efter ca en timme började vi lösa korsord i stället. Carli rumlade in ca 01.00 och vi kom i säng ca 01.30.

Torsdag 19/7 Sandhamn – Sprickopp/Lilla Nassa 59°23´49,08´´N , 19°11´37,74´´O

Väder: SsV 5-8 Mulet på morgonen, men senare uppsprickande, på kvällen Sol/Blå himmel

Puss på ´re!

Det ljusnar...

...mer och mer...

...sådärja!

Efter div. Stödinköp i Sandhamn beslutade Ulrika och Magnus att ta båten hem, då de tyckte att det började bli lite jobbigt med bara regn och allting fuktigt. Vi fyra som var kvar lämnade Sandhamn ca 10.50 och styrde utåt mot den lite ljusare himlen. Efter ca en timmes segling började det spricka upp på allvar och nästan framme vid Lilla Nassa, strålade solen från klarblå himmel!

En liten promenad runt Sprickopp!

En liten Albin Vigg som kom in efter oss, fick lite problem i den staka vinden då dom råkade trassla in ankarlinan i propellern, men Carli och några andra rådiga båtägare ryckte ut och hjälpte dom in till bryggan.
Det blåser ganska hårt runt udden på viken men ankaret verkar ha tagit hyfsat, så vi ligger nog ganska bra nu.

Fredag 20/7 Sprickopp/Lilla Nassa – Norrvarpet/Tjägö 59°23´35,15´´N , 18°49´39,36´´O

Väder: SsV 4-7 Växlande molnighet, Vacker eftermiddag

Gick ifrån Sprickopp ca. 12.20 strax efter Albinviggen som låg utanför oss vid bryggan.
Dom dånade vi snart om och satte kurs mot ”Paradisviken” Norrvarpet på Tjägö.
Solen strålade med kortare och kortare mellanrum och snart hade vi konstant sol.
Perfekt vind! Halvvind in mot skärgården och läns/slör upp mot Möja.
Vi gick in mellan Brändö och Åverksön/Ramsmoraön och korsade Möja söderfjärd – Framme! Ingen längre seglats, men tillräckligt trevlig.
Ser fram emot en solig och varm eftermiddag och en mysig kväll i ”vår” Paradisvik!

Lördag 21/7 Norrvarpet/Tjägö – Kymmendö 59°06´14,40´´N , 18°29´39,16´´O

Väder: NnO 2-5 ngt tilltagande på kvällen, Växlande molnighet.

Avfärd ungefär 12.00, Vinden hade vänt under natten till nordligt, vilken underbar tur med vindarna för en gångs skull! Vi hissade storen och började förbereda Spinnackern. Hittade inga gajar först, men med lite vilja fick vi upp den till slut.
Efter ung. halva Kanholmsfjärden såg vi en stor Swan som vi närmede oss sakta. Detta utvecklades till en flera timmar lång kamp för att segla om honom. Efter ca 3,5 timme lyckades vi, strax söder om kumlet på Mellskärsgrund.Vi vinkade glatt och satte sedan kurs mot Jungfruskär.

I fladen på Jungfruskär var det knökfullt, och dom platser som såg bra ut, kom vi inte in till eftersom det var för grunt. Det var bara att vända utåt igen, och efter lite överläggningar styrde vi mot Kymmendö. Vi kom dit ca 18.30 och lade till mellan en Wasa och en Swan.
Paret på Wasan hade tre små döttrar som höll hov i stort sett hela kvällen, mycket underhållande. Deras minsta på kanske 4 år, var ett riktigt charmtroll.
Varefter kvällen gick kom vi fram till en trist sanning: Detta var den enda viken på hela veckan, (förutom Sandhamn förstås), där vi inte hade högst mast, det tog hårt. Godnatt :-(

Söndag 22/7 Kymmendö – Tegelbruket/Tyresö (hemmahamn)

59°13´30,15´´N , 18°20´04,19´´O

Väder: NnO 1-3 emellanåt vindstilla, vackert, sol m större stackmoln.

Hemåt! Kastade loss 09.40 från Kymmendö, och riktade fören mot Tyresö och Kalvfjärden.
Ett febrilt städande och skrubbande startade för att vi skulle vara så klara som möjligt när vi kom ihamn. Vi trånade efter ungefär alla villor längs kanten på Ällmorafjärden och Kalvfjärden. Vi lade till ca 11.40 vid bryggan och började lasta av, notervärt är att vi hade tre stora tunga papperskassar med mat kvar (delvis naturligtvis för att vi förlorade två i besättningen på torsdag morgon).

Vi fick tag i Yngve, och efter inspektion osv. Bar det av hemåt, men inte förrän vi haft traditionsenlig lunch på McDonalds, denna gång i Tyresö.